De hoogtepunten van gamescom 2019

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
De hoogtepunten van gamescom 2019

Gamescom 2019 zit erop voor de redactie van Pixel Vault. Er zijn weer heel wat kilometers te voet afgelegd door de hallen van de beurs in Keulen om de mooiste games te kunnen checken. Wat vond de redactie het mooiste dit jaar? We vroegen het Manja, Rebecca, Kevin en Robert voor ze aan een welverdiend weekend begonnen.


Elk jaar is de week van gamescom een van de mooiste weken van het jaar, waarin we in een paar dagen meer games spelen dan in de rest van het jaar bij elkaar. Natuurlijk allemaal veel te kort en te snel, maar net lang genoeg om een indruk te krijgen van de games die binnenkort uitkomen. Alle hands-on en previews lees je natuurlijk terug op onze gamescom-pagina, maar voor de absolute hoogtepunten hebben we de gamescom-gangers gevraagd wat hun mooiste interviews en meest interessante speelsessies waren.

Rebecca

Wat is het toch altijd moeilijk om een hoogtepunt te noemen van gamescom. Drie dagen rondlopen op vrijwel geen slaap, energydrank en zeer beblaarde voeten. Toch zijn het de beste drie dagen van het jaar en dat is omdat je onder mensen bent die allemaal gamen als grootste passie hebben. Ik heb een flinke lading games mogen checken en voel me dan ook helemaal gelukkig. Twee hoogtepunten waren toch wel The Legend of Zelda: Link’s Awakening en Pokémon Sword en Shield, beide prachtige games die bij mij al in de pre-order staan.

Planet Zoo 
 Pixel Vault

Verder heb ik mijn hart flink opgehaald met Planet Zoo. De uren en uren die ik jaren geleden in Zoo Tycoon heb gestopt, kwamen weer helemaal boven en ondanks alle nieuwe dingen en de hoge grafische kwaliteit wist de game toch flink wat nostalgie bij me op te roepen. Ik kan niet wachten om deze game thuis onder de vingers te krijgen. Gamescom heeft mijn voeten laten huilen, maar mijn hart laten lachen. Een fantastisch jaar weer.

Kevin

Deze gamescom voelde anders dan andere jaren, iets wat voor mijn gevoel te wijten is aan een aantal verschillende redenen. Allereerst was het natuurlijk een jaar dat veel grote partijen de kaarten dicht op de borst hielden. Het vooruitzicht op de nieuwe generatie zorgt ervoor dat de echte grote knallers volgend jaar waarschijnlijk pas komen.

Daarnaast was het voor mij ook een jaar waarbij hardware een veel grotere rol speelde dan voorheen. Sessies bij onze vrienden van Razer, Logitech, Steelseries en Nacon staan in hetzelfde rijtje als afspraken bij Bethesda, CD Projekt Red en Codemasters. Het blijft dan ook ontzettend tof om naast al die nieuwe games ook nieuwe gear uit te proberen.

SteelSeries Apex M750 
 Pixel Vault

Als we het dan toch over de games hebben die ik heb gezien, springen er een aantal bovenuit. Mijn twijfels bij Cyberpunk 2077 zijn voor een groot gedeelte verdwenen dankzij de één uur lange presentatie die ik te zien kreeg. Ook is compleet onverwacht Dragon Ball Z Kakarot op mijn radar gekomen, ondanks mijn gebrek aan nostalgie voor de serie. Mijn grootste verrassing echter is toch wel Overpass, een puzzelachtige racegame waarbij vol gas niet de oplossing is. Hoewel de game nog lang niet af is, belooft het wel wat. Dan gaan we nu maar weer beginnen met aftellen naar augustus 2020.

Manja

Mijn eerste gamescom, wat was het geweldig! Ik heb mijn belevenissen even voor jullie op een rijtje gezet:
De langste rij: Cyberpunk 2077 en dat alleen nog voor een demo. De hype is enorm!
Het vieste eten: de pinda-karamelsnacks van EA. Dat het gratis is, betekent niet dat het zo vies hoeft te zijn… (Zo erg waren die niet – Kevin. Echt wel! – Manja)
Het grootste voordeel: kortere rijen bij de vrouwentoiletten dan bij de mannen! That’s a first.
Beste goodie: plaktattoos met het Razer-logo. Awesome! Beter nog dan die koptelefoons van 300 euro die ze daar hadden.
Mooi momentje: een ondergetatoeëerde kale 40+’er die heerlijk zit te trommelen op de bongo’s van Donkey Konga in de retroruimte.

Cyberpunk 2077 
 Pixel Vault

Grootste indieverrassing: Ary and the Secret of Seasons, waarin je de seizoenen kunt manipuleren om puzzels op te lossen, te platformen en monsters te verslaan en het is ook nog eens supermooi!
Dieptepuntje: zo moe zijn dat je je haar staat te wassen met zeep in plaats van shampoo en daar veel te laat achterkomt.
Hoogtepunt: twee uur op gamescom en al Pokémon en Zelda gespeeld hebben.
Beste verhaal: dat ik dacht dat we een inbreker op de hotelkamer hadden, maar dat het gewoon Rebecca was die even naar de wc ging. Oeps!
Leukste hands-on: de multiplayer van Disintegration, een futuristische shooter. Wat een chaos, maar wat een plezier!
Helaas is het alweer voorbij, maar wat een ervaring. Wie weet, volgend jaar weer?

Robert

Gamescom is jaarlijks een groot feestje en dat was dit jaar niet anders. Ik heb aankomende games als Ghost Recon Breakpoint en Age of Empires kunnen spelen, maar ook nieuwe, nog onaangekondigde projecten mogen checken bij zowel game- als hardware-ontwikkelaars. Toch blijven de gesprekken met de kleine ontwikkelaars elk jaar het meest bijzonder. Met kop en schouders steekt Flotsam daarbovenuit, dat door de Belgische ontwikkelaar Pajama Llama ontwikkeld wordt. Een bijzonder project, toffe gasten en vooral een hele leuke game.

Daarnaast was ik natuurlijk erg blij dat er eindelijk een datum is voor de early access van Mount and Blade 2: Bannerlord. Ik heb de game ook weer even kunnen spelen en dat voelde geweldig. Kortom: meer dan genoeg gezien om de nodige previews en hands-on te schrijven en daar zijn we dan ook druk mee bezig!

Flotsam 
 Pixel Vault

Zelf heb ik een paar stukjes op de rol staan, maar de rest van het team is nog harder aan het tikken. De eindredactie kan het nauwelijks bijhouden, maar ik kan alvast zeggen dat er de komende paar weken elke dag een mooi stuk voor jullie klaarstaat! Een mooie prestatie en dat is eigenlijk mijn hoogtepunt. Het gamescom-team dit jaar heeft echt ontzettend hard gewerkt om alle afspraken en deadlines te halen en hadden vervolgens ook nog energie om ‘s avonds gezellig met zijn allen even wat te drinken en te eten. Een heerlijke week en ik kan niet wachten tot we in 2020 weer mogen afreizen naar Keulen met de redactie.