Destiny 2

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Destiny 2

Beeld: Destiiny 2

Het is anno 2017 en drie jaar geleden kwam Destiny uit op de vorige en huidige generatie consoles. In de aanloop naar deze game werd deze in eerste instantie bestempeld als een van dé grote games die je echt gespeeld moest hebben. Helaas heeft Destiny destijds niet aan deze verwachtingen kunnen voldoen. Er was simpelweg te weinig content om mensen lang aan het spelen te houden. Na meerdere DLC’s en expansions kunnen we nu aan de slag met de langverwachte Destiny 2. Maakt dit nieuwe deel de tekortkomingen van Destiny goed?

Voordat we beginnen, zijn er nog een aantal zaken die ik in Destiny 2 niet heb kunnen proberen. De Leviathan raid komt pas op 13 september uit en Trials of the Nine pas op 15 september. De Guided Games, een van de nieuwe features voor het zoeken van een team voor de raid, is pas vanaf eind september beschikbaar. Het uiteindelijke oordeel kan dus nog veranderen na het spelen van deze content. Maar wat heb ik dan de afgelopen zestig uur in Destiny 2 lopen doen?

Een cinematisch verhaal met leuke personages

Dat het verhaal van de originele Destiny wat summier was, is ondertussen bij de meesten al wel bekend. Je was met een aantal uurtjes door het verhaal heen en het plot was ver te zoeken. Bungie heeft in Destiny 2 een sterk verhaal neergezet en tussen de missies door werden mooie cinematics getoond. Alle lore van het spel krijg je tijdens het spelen en hoef je niet apart op het internet op te zoeken in de vorm van Grimoire cards, zoals dat in Destiny wel het geval was.

Destiny 2 Cayde 
 Pixel Vault

De personages die in het eerste deel aanwezig waren, zoals Zavala, Cayde-6 en Ikora, zijn in Destiny 2 meer driedimensionale personages geworden en ook goed in het verhaal verwerkt. De nieuwste toevoeging aan deze groep personages is Suraya Hawthorne en haar havik Louis. Diens level van sassyness is een goede combinatie met Cayde-6 en samen zorgen zij voor de humor in de game. Dit heeft als gevolg dat het verhaal naast heel veel actie en wat duistere elementen weer wat wordt verlicht met humor. Je zou het wel een beetje kunnen vergelijken met een hele lange Guardians of the Galaxy film.

Het verhaal is wel een klein beetje cliché. Na de aanval op de toren uit de eerste missie zijn de overige personages afgereisd naar andere planeten om te vluchten voor Ghaul. Zonder het Licht van de Traveler zijn ze namelijk kwetsbaar en kunnen ze niet meer terug tot leven gewekt worden. Aan jou dus de taak om naar deze planeten/manen te reizen om ze weer bij elkaar te brengen en een plan te verzinnen om Ghaul te verslaan.

Levende werelden

De locaties die je mag bezoeken tijdens de game zijn de Aarde, Titan, Nessus en Io, waarbij eigenlijk alleen de Aarde een planeet is. Io en Titan zijn manen van respectievelijk Jupiter en Saturnus en Nessus is een zogenaamde Centaur. Van al deze locaties heeft de Aarde het grootste gebied. Op deze planeet speelt het spel zich af in de European Dead Zone a.k.a de EDZ. Deze locatie lijkt op een post-apocalyptisch Duitsland en/of Oostenrijk. Er staan namelijk Duitse teksten op de verkeersborden en gebouwen die nog overeind staan.

Destiny 2 EDZ 
 Pixel Vault

De omgeving van de maan Titan kun je het beste omschrijven als een groot olieboorplatform. Nessus en Io zijn staan vol met bomen en hoge platformen met uitzichten waar je u tegen zegt. De planeten zijn druk bezaaid met de verschillende Adventures en Lost Sectors die je allemaal kunt voltooien. Met de toevoeging van een kaart van het gebied is dit een hele verbeteringen ten opzichte van de eerste Destiny. Niet langer hoef je op het internet te zoeken waar de activiteiten zich afspelen.

Veel activiteiten

Er zijn genoeg Adventures, een soort van mini-missies, om je na de verhaalmissies nog flink bezig te houden. Deze kun je mooi afwisselen met de Patrol missies die net zoals in de eerste Destiny ook weer aanwezig zijn. Terwijl je Adventures en Patrols aan het doen bent, zie je soms rare symbolen in je omgeving. Dit betekent dat er een Lost Sector in de buurt is. Een Lost Sector is een soort mini-dungeon waar je een hele groep vijanden en uiteindelijk een mini-baas moet verslaan.

Destiny 2 Lost Sector 
 Pixel Vault

Tussendoor verschijnen er af en toe ook nog public events op de kaart, die je samen met andere uit de omgeving kan voltooien. Krijg je het voor elkaar om aan de speciale vereisten te voldoen van een public event, dan wordt deze heroic. Het event verandert dan wat en wordt een stuk moeilijker, uiteindelijk krijg je hier dan wel weer betere loot van.

Gevechten, uitrusting en loot

Destiny is in de basis een first-person shooter met rpg-elementen. De basis van de gevechten stond in het eerste deel al als een huis en Bungie heeft dit toch nog kunnen verbeteren. De gevechten voelen soepel en vlot en het lijkt echt alsof je zelf in de gevechten aanwezig bent. Dit is mede door de toevoeging van de nieuwe wapenklasses, zoals de submachine gun en grenade launcher. Waar je vroeger de drie slots: Primary, Special en Heavy had, hebben ze in Destiny 2 plaats gemaakt voor Kinetic, Energy en Power slots.

Kinetic wapens maken gebruik van gewone kogels terwijl de Energy wapens een van de drie elementen bezitten. Deze elementen zijn Void, Arc en Solar en zijn vooral handig voor de vijanden met schilden. Gebruik je een wapen met hetzelfde element als het schild van de vijand, dan ontploft het schild en krijgen de vijanden er omheen ook schade. De Power wapens zijn de heavy hitters en doen meer schade dan de Kinetic en Energy wapens. Deze komen dus vooral van pas bij de bazen van de game, helaas heb je hier minder ammo voor dan Kinetic- of Energy wapens.

Destiny 2 Fireteam 
 Pixel Vault

Als je eenmaal level 20 hebt bereikt, dan gaat de game pas echt van start. Naast je level heb je namelijk ook nog je Power level, wat eigenlijk hetzelfde is als het Light level uit de eerste Destiny. Dit bepaalt hoeveel damage je doet aan de vijanden en hoeveel damage jijzelf krijgt. Je Power moet je dan ook zo hoog mogelijk krijgen om alle content van de game te kunnen spelen. Elke keer als de vijand loot laat vallen, dan kan deze meer Power hebben dan datgene wat je op dat moment aan hebt. Zo kruip je langzaam maar zeker in Power omhoog.

Met elkaar of tegen elkaar

De verhaalmissies en Adventures zijn in principe nog in je eentje te doen, maar op een gegeven moment moet je toch samen met mensen of tegen ze gaan spelen. Op een bepaald punt tijdens de verhaalmissies krijg je weer de mogelijkheid om Strikes te gaan spelen. Deze activiteit kun je doen met je eigen fireteam, je eigen groep van een of twee vrienden waarmee je aan het spelen bent. Als je geen eigen fireteam hebt, dan wordt er een voor je gemaakt met mensen die dezelfde activiteit als jij willen voltooien.

Strikes zijn missies van ongeveer een half uur waar je op het einde een baas moet verslaan. In tegenstelling tot de eerste Destiny zijn dit niet altijd meer bullet sponges en heb je dus een tactiek nodig om ze te verslaan. Heb je geen zin om met mensen te spelen maar ertegen, dan zijn daar ook nog de opties voor.

Destiny 2 
 Pixel Vault

Verschillende multiplayer modi

Ik heb het dan natuurlijk over de Crucible, de PVP-modus van Destiny 2. Bungie heeft wel wat veranderingen doorgevoerd sinds het eerste deel aangezien je nu 4v4 speelt in plaats van 3v3 of 6v6. Doordat ze maar één format ondersteunen zijn de maps hier specifiek op gebouwd. Ze zijn precies goed qua grootte en hierdoor minder chaotisch.

Een nieuwe PVP-modus kon ook niet wegblijven en dat is in de vorm van Countdown. In Countdown is het de bedoeling dat het ene team een bom plant en het andere team dat probeert tegen te houden. Vergelijk het een beetje met Search and Destroy van andere first-person shooters.

Op de echte endgame content is het nog even wachten geblazen zoals ik al aan het begin zei, maar de Nightfall Strike is al wel te spelen. Dit is een Strike die iedere week rouleert en je de gear met de hoogste Power kunt verzamelen. Om je goed klaar te stomen voor de raid is dit wel echt een pré. Deze Strike is namelijk een van de lastigste content van de game en neemt daarbij de nodige frustratie met zich mee.

Met zijn allen

Als je het wat lastig vindt om een goed team bij elkaar te krijgen voor de Nightfall, dan heeft Bungie daar ook aan gedacht. Het is nu namelijk mogelijk om clans aan te maken in Destiny 2. Je kunt samen met je vrienden of andere gamers een clan aanmaken en door activiteiten te voltooien clan experience verzamelen. Als je hier eenmaal genoeg van hebt, dan gaat je clan in level omhoog, wat dan weer bepaalde bonussen met zich meeneemt.

destiny_2_invertedspire 
 Pixel Vault

Wanneer eind september de Guided Games-functionaliteit uitkomt, dan moet dit goed samen gaan werken met clans. Als je als solo-speler toch een keer graag aan de raid wilt meedoen, dan kan een clan bijvoorbeeld aangeven dat die je wel wilt helpen en samen met je wilt spelen. Hoe dit precies in zijn werk gaat, is op dit moment nog niet duidelijk. Daarvoor moeten we nog even wachten tot het einde van september.

Beste muziek award gaat naar ….

De originele Destiny had al een ontzettende goede soundtrack, maar Bungie heeft voor Destiny 2 deze maatstaf nog verder omhoog gegooid. Tijdens het spelen van missies en terwijl je in de verschillende werelden rondloopt, klinkt de mooiste muziek uit de speakers. De muziek past perfect bij de omgevingen en ondersteunt datgene wat er op je scherm gaande is. Zo klinkt er rustige muziek als er geen gevechten zijn en zwengelt het aan als er actie aan zit te komen.

Al met al is Destiny 2 een top game die zeker in mijn lijstje van beste van het jaar terecht komt. Bungie heeft goed geluisterd naar de kritieken die zijn gegeven op het eerste deel en heeft hier wat aan gedaan. Het grinden voor loot voelt een stuk organischer aan vanwege de hoeveelheid activiteiten die beschikbaar zijn.