game nieuws Log in

Dwars door Tamriel


Notice: Trying to get property of non-object in /home/pixelvau/public_html/wp-includes/class-wp-query.php on line 2888

Na vele honderden uren spelen in de wereld van The Elder Scrolls Online is het niet gek dat je het verhaal een beetje kwijtraakt. Helemaal als er ondertussen flink wat nieuwe uitbreidingen worden uitgebracht die het verhaal nog complexer maken. In ‘De Kronieken’ lopen we rustig met je door het verhaal van een specifieke serie, zodat je op de hoogte bent van wat er gaande is voordat je aan een nieuw deel begint. De nieuwste toevoeging in de wereld van ESO is Scalebreaker; tijd dus om het verhaal op een rijtje te zetten. 

In dit artikel gaan we in de op hoofdlijn van de serie (The Elder Scrolls Online) en benoemen we de toevoegingen van de bijbehorende DLC. De vele keuzemogelijkheden en zijverhalen bespreken we niet. Daarnaast kan dit artikel spoilers bevatten voor de games, mocht je ze nog niet gespeeld hebben.

Koning kansloos

In 2E 528 besluit Varen Aquilarios samen met een aantal bondgenoten de huidige keizer te vermoorden. Deze heeft namelijk het aanbidden van de Daedric legaal gemaakt, waardoor de bevolking al het vertrouwen in de keizer kwijt is. Daedric magie is namelijk levensgevaarlijk. Het lukt Varen om de keizer te vermoorden en hij benoemt zichzelf tot de nieuwe keizer. Er is echter een klein probleempje: met de dood van de keizer is ook het heilige Dragonfire gedoofd omdat Varen geen Dragonborn is. Deze Dragonfires zijn de ultieme bescherming tegen de corruptie van de Oblivion.

De Amulet of Kings wordt gedragen door de keizer. Deze amulet laat zien dat de drager Dragonborn is en de troon dus waardig is. Zolang de drager de Amulet of Kings bezit, kan deze het Dragonfire aansteken. Uit angst dat zijn keizerschap niet wordt geaccepteerd, besluit Varen om een groep avonturiers bij elkaar te roepen. Deze avonturiers moeten de amulet vinden en een ritueel uitvoeren, waarna Varen officieel Keizer wordt. Het genootschap (Five Companions) bestaande uit Varen zelf, Mannimarco, Lyris Titanborn, Abnur Tharn en Sai Sahan. Na jarenlang zoeken vinden ze eindelijk de amulet. Mannimarco wil het ritueel zelf uitvoeren en weet de groep te overtuigen met een list.

In de petoet

Mannimarco is echter iets heel anders van plan en besluit een portaal naar Oblivion te openen. Daar vraagt hij de Daedric prins Molag Bal om hulp. In ruil voor Imperial City wil Mannimarco alles wat zijn hart begeert. Molag Bal accepteert de deal en creëert een portaal recht boven Imperial City, waar direct de pleuris uitbreekt. Varen weet te verdwijnen, Abnur Tharn sluit zich aan bij  Mannimarco, Sai Sahan weet te vluchten met de amulet en Lyris Titanborn wordt naar Coldharbour verbannen door Mannimarco. 

Vier jaar later wordt jouw personage genaamd Vestige wakker als gevangene van Mannimarco. De Vestige ziel is gestolen en dwaalt rond in Coldharbour. Al snel wordt de Vestige door Lyris gered en vraagt ze hulp om Varen te helpen ontsnappen. Hij zit namelijk ook gevangen in Coldharbour. Wanneer we Varen vinden, komen we erachter dat de we hem alleen kunnen redden als Lyris zijn plaats inneemt. Lyris doet dit graag, want Varen is cruciaal voor het stoppen van Molag. 

Nadat we zijn ontsnapt vertelt Varen ons dat de enige manier om Molag te stoppen het herenigen van  de Five Companions is. Lyris is de eerste die gered moet worden en we worden teruggestuurd naar Coldharbour. Daar leren we dat Sai Sahan gevangen is genomen door de Worm Cult. Sai Sahan wordt door de cult gemarteld omdat hij de enige is die weet waar het amulet is verstopt. 

Speurtochtje door Tamriel

Het is vrijwel onmogelijk om de locatie van Sai te achterhalen, totdat Abnur Tharn contact zoekt met de Vestige. Hij legt uit dat hij de kant van Mannimarco koos uit zelfbehoud, maar dat hij het gevoel krijgt dat Mannimarco het nut van hem niet meer inziet. Tharn is in zekere zin een gevangene en vraagt om hulp. Als de Vestige hem komt redden, geeft hij de locatie van Sai door.

Hoewel Lyris hem totaal niet vertrouwt, besluiten ze Tharn toch te redden van de Worm Cult. Tharn vertelt dat Mannimarco de kracht van Molag wil bemachtigen en zelf een soort god wil worden. Na het ontsnappen uit het kasteel van de Worm Cult vertelt Tharn dat hij gelogen heeft. Hij heeft geen idee waar Sai gevangen zit, maar belooft dat hij dit kan uitzoeken. Al snel wordt bekend dat Sai gevangen zit in de Hall of Torment. Daar heeft hij helse, fysieke en mentalen martelingen moeten doorstaan. 

De Vertige redt Sai en komt zo achter de schuilplaats van de Amulet of Kings. Deze ligt in een afgesloten ruïne. De sleutel tot deze ruïne ligt in de Valley of Blades, maar deze wordt aangevallen door Mannimarco. Toch weet Vertigo de sleutel te bemachtigen en samen met de andere Companions vertrekt hij naar de verstopplek van de Amulet of Kings.

In de naam van de vader, de zoon en de heilige Vertige

Aangekomen bij de schuilplaats ontdekken ze dat Mannimarco hen voor is en al bezig is met het ritueel. Daar onthult hij dat hij Sai heeft gevolgd sinds hij uit de Hall of Torment is ontsnapt. Vertigo weet na een lang gevecht het ritueel te onderbreken. Mannimarco schreeuwt dat niemand een Necromancer als hem kan tegenhouden en gaat verder met het ritueel. Molag Bal hoort dat Mannimarco de amulet wil gebruiken om zijn krachten te stelen en verbant de ziel van Mannimarco naar Coldharbour. Daar zal hij voor eeuwig lijden. 

De overige Companions besluiten om Molag Bal voor eeuwig te stoppen. Ze willen een speciaal ritueel uitvoeren met de Amulet of Kings waardoor de Vertige goddelijke krachten krijgt en Molag kan uitdagen. Om dit ritueel te voltooien moet de Vertige een ziel opofferen van een van de vijf Companions. Samen met de fighters guild en mages guild wordt Coldharbour aangevallen en breekt de groep door. Daar wordt het ritueel uitgevoerd en verslaat de nu goddelijke Vertige Molag Bal. Vlak voordat Molag Bal verdwijnt, dreigt hij dat hij terug zal keren. Na het helse gevecht komt de groep erachter dat Tharn gevlucht is en het Amulet gestolen heeft, maar dat deze de komende tijd niet te gebruiken is. 

Terug naar de roots (Morrowind-uitbreiding)

De regio Vvardenfell is in gevaar door een dodelijke Daedric dreiging. Het eiland dat midden in de zee van Morrowind ligt dreigt door een komeet vernietigd te worden. De sterfelijke god Vivec beschermt het eiland, maar is zijn krachten langzaam aan het kwijtraken. Het is aan Vertige om hem te helpen. Al snel komt deze erachter dat Vivecs assistent Archcanon een Daedra in vermomming is. Na het ontmaskeren van Archcanon is de dreiging echter niet voorbij. De Daedra Barbas komt tevoorschijn en heeft de staf Sunna’rah in zijn bezit. Hiermee kan hij al Vivecs krachten stelen. Vertige moet dus alle zeilen bijzetten om ook hem te verslaan. Nadat Barbas voorgoed is verdwenen, gebruikt de Vertige de staf om Vivec zijn krachten terug te geven. Vivec gebruikt zijn nieuwe krachten om de komeet vlak boven de stad te stoppen.

ESO Morrowind | Pixel Vault

Op een vrij bewoond eiland (Summerset Isle-uitbreiding)

In de zuidwestelijke uithoek van Tamriel liggen de Summerset Isles. Deze eilanden zijn de voorouderlijke huizen van de High Elves. Nu de vooruitstrevende koningin Ayrenn aan de macht is bij de Aldmeri Dominion, worden een aantal tradities veranderd. Zo heeft ze onder andere het eiland opengesteld voor buitenstaanders. Voordat Ayrenn koningin werd, reisde ze namelijk de wereld rond als avonturier en kwam zo in aanraking met andere culturen. 

Hoewel ze zelf niet meer in Summerset woont, doet haar trouwe beschermer Razum-dar dat wel. Deze agent van de elite-inlichtingendienst is zeer bekwaam en doet er alles aan om zijn doel te bemachtigen, maar kan de hulp van de Vertige goed gebruiken. Ook maken we kennis met de Psijic-orde. Deze geheimzinnige en mysterieuze orde was jarenlang in ballingschap, maar keert nu terug. Als Vertige kun je je aansluiten bij de orde en de mysteries van de orde en de mages guild ontrafelen. 

Als de kat van huis is (Elsweyr-uitbreiding)

De Khajiit hebben het zwaar. Overal in Tamriel worden ze gezien als het laagste van het laagste en ook in hun thuisland Elsweyr gaat het niet goed. Het land is namelijk binnengevallen door een groep Imperialistische soldaten onder leiding van Eurexia Tharn (halfzus van Abnur Tharn). Bij het binnenvallen heeft ze de gehele koninklijke familie afgeslacht en de macht gegrepen. Als een echte tiran heerst ze over het land en huurt ze moordenaars en Necromancers in om het volk in bedwang te houden.  

Elsweyr | Pixel Vault

Abnur Tharn, die nog steeds op zoek is naar de Dragonborn-krachten, heeft per ongeluk de Hall of Colossus geopend. Door deze cruciale fout is een legio aan draken ontsnapt en Elsweyr ingevlogen. Velen dachten dat de draken eeuwen geleden waren uitgestorven. Wanneer de Vertige de provincie intrekt, kan deze net op tijd ontsnappen aan een aanval van een draak. De Vertige besluit zich aan te sluiten bij de Northern Elseweyr Defense Force om samen Euraxia te verslaan.

Helaas weten we nog niet hoe het verhaal afloopt, omdat het zuidelijke gedeelte van Elsweyr afgesloten is. Daar komt verandering in wanneer de Dragonhold-uitbreiding wordt uitgebracht. Momenteel is het nog niet bekend wanneer dit is. In de tussentijd kun je altijd een van de kortere verhaallijnen uitproberen.  

    • The Imperial City, waar je toegang krijgt tot de legendarische stad en je de volgelingen van Molag Bal moet verslaan. 
    • Orsinium, waar je de ork-koning Kurog moet helpen om de stad Orsinium te herbouwen.
    • Thieves Guild, waar je je kunt aansluiten bij deze geheimzinnige dievenbende.
    • Dark Brotherhood, waar je als huurmoordenaar aan de slag kunt gaan. 
    • Shadows of the Hist, waar je de Cradle of Shadows en Ruins of Mazzatun kunt bezoeken.
    • Horns of the Reach laat je Bloodroot Forge en Falkreath Hold bezoeken.
    • Clockwork City vertelt het verhaal over een gebied vol artificiële levensvormen.
    • Dragon Bones opent de verloren dwergenruïne Fang Lair en Scalecaller Peak, een begraafplaats van een drakenpriester.
    • Wolfhunter geeft toegang tot Moon Hunter Keep en March of the Sacrifices en laat je in de geschiedenis van de weerwolven duiken.
    • Murkmire vertelt het verhaal over een dode clan van Argonians in de Black Marsh-regio.
    • Wrathstone laat je twee helften van een mysterieuze kleitablet zoeken in de dieptes van Malatar.
    • Scalebreaker geeft toegang tot Moongrave Fane waar een vampier een gevangen draak wil offeren en is Tamriel in gevaar door de corruptie van een nieuwe draak.



Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *