Ridders zonder draken

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Ridders zonder draken

Games worden vaak gezien als middel om aan de realiteit te ontsnappen. De werelden die games ons voorschotelen zitten dan ook dikwijls vol magie en draken of ruimteschepen en verre planeten. Dit geldt echter lang niet voor alle games. Neem nu een game als Kingdom Come: Deliverance. Deze open-world RPG neemt ons mee naar een wereld die weliswaar nu niet meer bestaat, maar wel ooit bestaan heeft: de wereld van de geschiedenis.

Met Kingdom Come: Deliverance probeert het Tsjechische Warhorse Studios een zo realistisch mogelijke weergave van de Middeleeuwen te creëren. De ontwikkelaar voert dit realisme ver door, bijvoorbeeld in het namaken van middeleeuwse wandtapijten en een soundtrack vol authentieke middeleeuwse muziekstukken. Het realisme in Kingdom Come is dan ook een goede reden om eens een aantal games onder de loep te nemen die historische periodes op verschillende manieren weergeven.

Oregon Trail

Oregon Trail uit 1974 is speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. De game draait om de pioniers die in de 19e eeuw via de Oregon Trail naar het Wilde Westen van de Verenigde Staten trokken, om daar een nieuw leven op te bouwen. Het historisch realisme van Oregon Trail heeft dus een duidelijke functie. Het doel van de game was namelijk om scholieren inzicht te geven in de ontberingen waar deze pioniers onderweg mee te maken kregen.

Realisme 
 Pixel Vault

In Oregon Trail krijgt de speler de rol van de leider van een naar het Westen trekkende karavaan. Om te overleven zul je op tijd voldoende benodigdheden moeten inslaan en moeten jagen om iedereen van voedsel te voorzien. Het harde leven van die tijd wordt vooral weerspiegeld in de moeilijkheidsgraad van de game. Zo kunnen de leden van je karavaan op allerlei verschillende wijzen overlijden, zoals aan dysenterie, slangenbeten en kogelwonden.

Het succes voor de game heeft ervoor gezorgd dat er diverse vervolgen werden gerealiseerd. Oregon Trail heeft daardoor tot het begin van de jaren 2000 een belangrijk onderdeel uitgemaakt van het geschiedenisonderwijs op Amerikaanse basisscholen.

Rome: Total War

De Total War-serie stond lange tijd bekend om zijn accurate weergave van oorlogsvoering in verschillende historische periodes. Met de Total War: Warhammer-games is de historische setting verruild voor een fantasy-setting. Daarvoor concentreerde de serie zich echter altijd op een specifieke historische periode. Zo konden we onder meer legers aanvoeren in de Europese Middeleeuwen, de Japanse Sengoku-periode of het Romeinse Rijk.

Rome: Total War speelt zich af tijdens de midden- tot late periode van de Romeinse Republiek en geeft een realistische blik op de veldslagen van de tijd. De weergave van oorlogsvoering in de game was zelfs zo historisch accuraat, dat History Channel een vroege versie van de game gebruikte voor de serie Decisive Battles, waarin belangrijke gevechten uit de geschiedenis nagespeeld werden.

Toch was niet iedereen tevreden over de weergave van de geschiedenis die Rome: Total War ons voorschotelde. Zo zouden de Egyptische legers chronologisch gezien niet kloppen met de periode waarin de game zich afspeelt. Als reactie op deze en andere historische inconsistenties is de mod Rome: Total Realism ontworpen. In deze mod wordt een nog historisch accuratere versie van het oude Rome wordt neergezet.

Assassin’s Creed

Het overkoepelende verhaal van de Assassin’s Creed-serie is natuurlijk pure science fiction. De manier waarop Desmond Miles de geschiedenis van zijn voorouders herbeleeft laat zich amper als realistisch omschrijven. Ook bij de manier waarop de strijd tussen Assassijnen en de Tempeliers wordt weergegeven, kunnen we de nodige vraagtekens plaatsen.

Toch is er één element waarin de games wel recht doen aan de geschiedenis: de spelwereld. Met name de steden die het decor vormen voor je huurmoorden zijn met oog voor historisch detail nagemaakt. Dit historisch realisme bestaat vooral in de architectuur en opzet van steden. Deze vorm van realisme speelt al sinds het eerste deel een belangrijke rol in de serie. In dat deel mocht je als speler rondstruinen door de steden Akko Damascus en Jeruzalem ten tijde van de derde kruistocht. Later verplaatste de serie zich onder meer naar wereldsteden als Florence, Londen en Parijs.

Realisme 
 Pixel Vault

Ook in het laatste deel van de serie, Assassin’s Creed: Origins, is er veel aandacht voor historisch detail. Voor de ontwikkeling van de game nam Ubisoft zelfs een aantal egyptologen en historici in dienst. Het onderzoek van deze experts heeft er onder meer toe geleid dat de game een geheime schatkamer in de piramide van Giza bevat, die pas na het verschijnen van de game ook officieel ontdekt werd!

Call of Duty: WWII

Call of Duty is een serie die niet per se bekend staat om zijn historische nauwkeurigheid. De games hebben dikwijls wel een historische setting, maar deze speelt dan meestal niet de hoofdrol. Over het algemeen hecht de serie meer waarde aan explosieve actie dan aan de feitelijkheid van historische gebeurtenissen.

De combinatie van de historische setting en de enorme populariteit van de serie zorgt er echter toch voor dat geschiedenisleraar Tom de Kruif graag gebruik maakt van de games om zijn geschiedenislessen te versterken. In een interview met de NOS geeft hij aan dat hij eerder al games als Stronghold en Assassin’s Creed: Unity in zijn lessen gebruikt heeft. In dat kader wil hij ook graag met Call of Duty: WWII aan de slag gaan.

Call of Duty : WWII 
 Pixel Vault

Tijdens een hands-on sessie met Call of Duty: WWII prijst De Kruif de D-day-scène aan het begin van de game. Hij is daarbij onder de indruk van hoe nauwkeurig de uniformen, wapens en bootjes in beeld gebracht worden. Als het gaat om het tempo en de actie, is de game wellicht minder accuraat, maar door de nadruk te leggen op dergelijke verschillen is hij juist in staat de oorlogsvoering van die tijd goed over te brengen aan zijn leerlingen.

Kingdom Come: Deliverance

Met Kingdom Come: Deliverance doet Warhorse Studios er wat betreft historisch realisme een schepje bovenop. De game speelt zich af in het Koninkrijk Bohemen in het jaar 1403.  Om de spelwereld te creëren werden landkaarten uit die periode uitvoerig bestudeerd. Alle nauwkeurig nagemaakte kastelen en burchten die zich in de game bevinden, hebben dan ook in het echt bestaan.

Ridders zonder draken

Ook voor gevechtstechnieken is Warhorse de geschiedenisboeken ingedoken. In Kingdom Come: Deliverance ben je dan ook geen zwaardvechtende superheld en kun je het wel vergeten om lomp zwaaiend met een zwaard een hele groep tegenstanders in de pan te hakken. Je moet strategisch te werk gaan door je wapen en je lagen armor af te stellen op je speelstijl en niet te veel vijanden in één keer aan te vallen.

Het verhaal volgt de historische gebeurtenissen van het Koninkrijk Bohemen natuurlijk eveneens op de voet. De game speelt zich af tegen de achtergrond van de burgeroorlog die zich in het koninkrijk voltrok. Deze was het gevolg van de incompetente koning Wenceslas die door zijn halfbroer Sigismund, de koning van Hongarije, van de troon wordt gestoten.

Ridders zonder draken

Door de invloed die je als speler kunt hebben op het verloop van het verhaal kan de game natuurlijk onmogelijk volledig trouw blijven aan de loop van de geschiedenis. Hetzelfde geldt voor de andere, hierboven besproken titels. Hoewel 100% historisch realisme natuurlijk niet te bereiken is, weten games als deze ons door een overtuigende setting en oog voor detail mee te voeren naar de wereld van het verleden.