game nieuws Log in

Pokémon: Let's Go | Pixel Vault

Er gaan heel wat Pokémon trainers bij komen

Gamejournalisten, gamers en in het bijzonder Pokémon-fans waren nogal verbaasd bij de aankondiging van Pokémon: Let’s Go, Pikachu!/Eevee!. Zelfs op basis van een uitgebreide gameplaytrailer is de game moeilijk te plaatsen. Een ding is in ieder geval duidelijk: dit is geen standaard Pokémon RPG en dat kon wel eens heel goed uitpakken voor Nintendo.

Pokémon: Let’s Go, Pikachu!/Eevee! laat ons terugkeren naar Kanto en het avontuur van Pokémon Yellow opnieuw beleven. Die portie nostalgie krijgen we voorgeschoteld in een prachtige 3D-wereld op de Nintendo Switch. Goed nieuws dus! Of toch niet? De reacties zijn namelijk nogal wisselend. Hoewel elke fan een Pokémon-avontuur op de Switch toejuicht, is men het er niet over eens dat Pokémon: Let’s Go deze wens in vervulling laat gaan en dat is heel begrijpelijk.

Wat is Pokémon: Let’s Go vooral niet

We moeten het daarom even hebben over wat Pokémon: Let’s Go vooral niet is. Tijdens E3 2017 teasede Nintendo namelijk al een nieuwe Pokémon RPG voor de Switch en het is niet onbegrijpelijk om Pokémon: Let’s Go met deze titel te verwarren. Game Freak heeft benadrukt dat het niet om de aangekondigde game gaat: de destijds geteasede Pokémon RPG voor de Switch is nog altijd in ontwikkeling en staat gepland voor 2019.

Verder is Pokémon: Let’s Go geen remaster zoals Pokémon Soul Silver/Heart Gold of Alpha Sapphire/Omega Ruby. De game is wel gebaseerd op de wereld en het verhaal van Pokémon Yellow, maar we hebben hier te maken met een remake die vrij ver gaat. Zo is de starter niet meer uitsluitend Pikachu, kun je niet langer vechten met wilde Pokémon en is er interactie met Pokémon Go. Met andere woorden: Let’s Go gaat een totaal andere game-ervaring geven en dat is ook precies de bedoeling.

Het is de schuld van de millennial

Het battlen en vangen van wilde Pokémon is anders in Pokémon: Let’s Go, omdat de game hiermee een stuk minder grindy wordt. Je hoeft niet eindeloze gevechten te voeren als je door een grasveldje loopt of de uitgang van de Rock Tunnel zoekt. Pokémon-gevechten beperken zich tot de gevechten die er toe doen: de gevechten met trainers en gym leaders. Ideaal als je elke avond maar een uurtje kunt spelen en vooral de spannendste momenten uit Pokémon Yellow wilt herbeleven zonder constant te hoeven levelen en makkelijke gevechten hoeft te doorlopen.

Misschien wil je dat wel helemaal niet en vind je dit ontzettend stom en onbegrijpelijk van Nintendo, maar dat laatste is het zeker niet. Er is een hele generatie die is opgegroeid met Pokémon vanaf de jaren ’90, een generatie die nu zo langzamerhand volwassen is en druk is met werk en soms zelfs al kinderen. Deze zogeheten millennials hebben dus helemaal geen tijd om eindeloos Pidgey’s te verslaan, helemaal niet met al dat ‘calling for help’ uit Sun en Moon waardoor Pokémon-gevechten zes keer zo lang duren.

Pokémon Let's Go

Dit is dan ook een van de belangrijkste groepen die Nintendo met deze nieuwe game wil bereiken. Door Pokémon Go weten ze namelijk dat de liefde en nostalgie voor Pokémon levendiger is dan ooit. Door een laagdrempelige game te maken die je thuis op de bank op je tv kunt spelen, bereiken ze een grote groep oude fans opnieuw. Voeg daar aan toe dat het om een nieuwe interpretatie van de eerste Pokémon-games gaat en dan kunnen we helemaal met de vinger naar deze specifieke doelgroep wijzen.

Pokémons

Dan is er nog de groep die pas net komt kijken en met Pokémon Go voor het eerst kennis heeft gemaakt met de wondere wereld van Pokémon. Je herkent deze Pokémon trainers in spé vaak aan het feit dat ze het meervoud van Pokémon uitspreken als Pokémons. Daar vinden wij natuurlijk wat van en deze groep moet eigenlijk voor straf elke generatie uit het hoofd leren en de échte RPG’s gaan spelen.

Alleen dat laatste doen ze niet, want de Pokémon RPG’s zijn niet echt games waar je zomaar even aan begint. Ik heb gemiddeld 60 uur op de teller staan per Pokémon-game en als je dat niet gewend bent, schrikken de games je alleen maar af en ga je wel weer door het park lopen. Dat weten ze bij Game Freak ook, wat dus nog een reden is om de game wat laagdrempeliger te maken.

Nog belangrijker voor deze groep is de connectie met Pokémon Go. Pokémon: Let’s Go is namelijk niet alleen in naam deels gelijk aan de mobiele game, maar moet een verlengstuk en poort worden naar een serieuzere Pokémon-game. De connectie met Pokémon Go hadden ze aan de oude fans nooit kunnen verkopen als dit de nieuwe core Pokémon-game was. Het wijkt namelijk te veel af van de succesvolle formule die we na twintig jaar kunnen dromen.

Pokémon Masters

Nintendo heeft daarom ook alle voorzorgsmaatregelen genomen om de die hard Pokémon trainers tevreden te houden. De uitgever benadrukt dat die gamers nog kunnen uitkijken naar een volwaardige Pokémon RPG en dat ze Pokémon: Let’s Go meer als tussenstop moeten zien tot de game uitkomt in 2019. En laten we wel wezen: het is niet bepaald een straf om Kanto opnieuw te mogen verkennen in 3D op je Switch, op je tv in HD.

Voor wie nu dus denkt dat ze bij Game Freak en Nintendo niet meer weten waar ze mee bezig zijn, heeft het dus mis. Ze weten precies waar ze mee bezig zijn en deze nieuwe games zijn een meesterzet, mits ze de juiste balans vinden en niet te veel uit de gebruikelijke formule slopen.




Tags:

Lees verder:

1 reactie

  1. Pingback: Review: Pokémon Let's Go Pikachu!/Eevee! | Pixel Vault

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *