Microsoft vergeet de core gamer

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Microsoft vergeet de core gamer

Elke grote speler uit de game-industrie heeft voor de E3 al een groot deel van zijn kruit verschoten met een persconferentie. Nintendo was de publiekstrekker met de aankondiging van de Wii U en Electronic Arts wist de aandacht te trekken met Battlefield 3. Sony kwam met meer informatie over de PlayStation Vita en Ubisoft gaat terug naar zijn roots met ‘gouwe ouwe’-games. En Microsoft? Tja… die kwam met een hoop nieuwe functies voor de Kinect.

Kinect is weliswaar een prachtig systeem dat goed werkt, het is niet iets waar de core gamer op zit te wachten. Die zit bij wijze van spreken nog steeds het liefst met een controller op de bank de nieuwste shooter te spelen. Op dat gebied slaat Microsoft volledig de plank mis. Halo 4 en Gears of War 3 zijn weliswaar getoond, maar de Kinect kreeg duidelijk de voorkeur tijdens de presentatie. Voice commands en met je hele lichaam een spel besturen in plaats van heftige actie die van je beeldscherm afspat.

Het lijkt alsof Microsoft deze harde kern vergeet. De Amerikaanse gamegigant zet al zijn geld in op de bewegingssensor. Je zou bijna denken dat Kinect een console is die de Xbox 360 opvolgt. Enerzijds begrijpelijk, Microsoft heeft ten slotte geen nieuwe hardware om te tonen. Maar anderzijds lijkt het alsof het bedrijf al het andere op gamesgebied links laat liggen. En dat is zorgelijk, want het laat daarmee zijn trouwste fans in de steek. Hopelijk komt Microsoft op de GamesCom de core gamer nog tegemoet, anders is laatstgenoemde volledig afhankelijk van de derde partij. Want ervan uitgaan dat een nieuw systeem ‘de toekomst’ heeft, betekent nog niet dat alles uit het heden gewist moet worden.