game nieuws Log in

Frequenties, lagg en de eeuwige discussies

Bijna maandelijks zijn er discussies op het internet over te lezen: frame rates. De een zegt dat hogere frame rates essentieel zijn om goed te kunnen gamen, terwijl het anderen niets uitmaakt. Wat zijn deze frame rates nu precies en waarom zijn ze volgens sommigen zo belangrijk?

De discussie rond frame rates en games gaat vaak gepaard met memes. In de gaming community is er een officieuze verdeling tussen consolegamers en pc-gamers, ofwel de zogenoemde PC Master Race. Deze minder charmante naam krijgen sommige gamers, omdat ze vaak erg kritisch zijn op de prestaties van consoles vergeleken met hun beestachtige gamemachines. Maar wat is frame rate precies en maakt het echt een verschil?

Wat zijn frame rates?

Laten we eerst beginnen met het duidelijk maken wat een frame rate precies is.  De term frame rate slaat op de verversingssnelheid van het scherm waar je naar kijkt. Dit kan een computerscherm zijn, een tv, je telefoon of een bioscoopscherm. Hoe je het ook draait of keert: wat er op het scherm voor je ogen wordt getoverd, zijn afbeeldingen die tegen hoge snelheid worden vernieuwd met de volgende afbeelding.

Call of Duty: WWII | Pixel Vault

De officiële eenheid die we normaal gebruiken als we iets willen beschrijven dat een bepaalde actie per seconde herhaalt, is Hertz. In de entertainmentwereld spreken we echter vaak over frames per seconde (fps). Wanneer je een game speelt die met 60 fps beelden op je scherm rendert, krijg je dus per seconde zestig nieuwe beelden te zien. Bij 30 fps zijn dit er dertig.

Hoewel frame rate dus om de hoek komt kijken bij elk beeld dat we zien, wordt er eigenlijk alleen over gesproken en gediscussieerd als het gaat om games. Veel gamers vermijden liever consoles, omdat deze vroeger alleen games met 30 fps wisten te presenteren, terwijl de meeste pc-games zo in te stellen zijn dat liefhebbers meer frames per seconde kunnen krijgen.

60 fps vs. 30 fps

Er is soms ook discussie over of je hogere frame rates dan 30 fps kunt zien, maar dit is wel degelijk het geval. Zoek op YouTube een willekeurig vergelijkingsfilmpje op en aanschouw het verschil. Je zult merken dat de fragmenten die op 60 fps worden afgespeeld een stuk vloeiender bewegen dan die van 30 fps. Dit geldt natuurlijk ook voor hogere verversingssnelheden, zoals 144 Hz, maar hier heb je meestal een erg dure monitor voor nodig.

Counter-Strike Global Offensive | Pixel Vault

Het verschil is dus echt merkbaar en dat merk je ook weer terug in de games die we spelen. Naast dat sommige mensen sneller hoofdpijn krijgen of duizeligheid kunnen ervaren bij het spelen van een game in 30 fps, zijn er aspecten waar iedereen last van heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een game speelt waarbij snelle reactiesnelheden van belang zijn, zoals Apex Legends of Street Fighter, is het verschil goed te merken.

Wanneer twee gelijkmatige gamers hier tegen elkaar strijden, delft de gamer die de game bij 30 fps te zien krijgt het onderspit. Wanneer zijn tegenstander namelijk iets doet, dan krijgt de gamer met 30 fps dit iets later te zien. Dat de game 30 fps rendert, betekent namelijk niet dat de processor van het systeem ook langzamer zijn werk doet.

Hoe belangrijk is een hoge frame rate echt?

Technisch gezien is voor een gamer dus een hogere frame rate altijd beter dan een lagere. Dit betekent echter niet dat we allemaal moeten streven naar 144 Hz verversingssnelheden in alle games die we spelen. Dit is namelijk niet haalbaar. Wat veel realistischer is, is een standaard frame rate van 60 fps, al is dit ook niet nodig voor alles. Tijdens het spelen van een kaartgame als Hearthstone of Gwent kom je als speler niet met een nadelig effect te zitten. Behalve dat de animaties er misschien wat minder soepel uitzien.

Gwent: The Witcher Card Game | Pixel Vault

Uiteindelijk is de hele frame rate discussie een discussie rondom smaak en over smaak valt te twisten. Sommige mensen zijn misschien minder gevoelig voor frame rate en merken het verschil tussen 30 fps en 60 fps minder. Waar we allemaal wel gevoelig voor zijn, is een instabiele frame rate, waar de frame rate constant fluctueert tussen de 60 fps en 30 fps. In veel pc-games krijg je al de keuze om de game te cappen bij 30 fps of 60 fps. Sinds de nieuwste generatie PlayStation 4-systemen krijgen consolespelers af en toe ook deze keuze, waardoor de frame rate tenminste stabiel is.




Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *