De zin en onzin van cross-overs

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
De zin en onzin van cross-overs

Cross-overs tussen verschillende gamefranchises vieren hoogtij. Ubisoft’s Rabbids zijn momenteel op bezoek bij Mario en consorten in het Mushroom Kingdom, in Final Fantasy XV’s wereld Eos is een Assassin’s Creed-festival gaande en de helden van Marvel en Capcom gaan weer eens met elkaar op de vuist in Marvel vs. Capcom Infinite. Het leek ons daarom een moment om eens te kijken naar de zin en onzin die cross-overs ons gebracht hebben.

Cross-over-genialiteit

Op papier is het altijd een intrigerend idee. Personages uit verschillende fictieve universa komen oog in oog te staan om hun de handen ineen te slaan of juist om elkaar tot pulp te slaan. In de praktijk zien we dat cross-overs regelmatig zo goed uitpakken dat er een hele nieuwe franchise door ontstaat. We beginnen daarom met drie zeer geslaagde cross-overs.

Super Smash Bros.-serie

De Super Smash Bros.-serie begon in 1999 op de Nintendo 64. De game bevatte in totaal twaalf personages uit verschillende Nintendo-franchises, zoals Mario, Link, Samus, Fox en Pikachu. Met deze personages kunnen spelers tegen elkaar vechten in verschillende arena’s, die eveneens allemaal een Nintendo-thema hebben. Super Smash Bros. was ooit bedoeld als een grappig zijproject, maar is inmiddels uitgegroeid tot één van Nintendo’s belangrijkste franchises. Er bestaan vijf delen en de lijst van speelbare personages is aangevuld met third-party figuren als Solid Snake, Sonic the Hedgehog en Mega Man.

Super Smash Bros. 
 Pixel Vault

De Super Smash Bros.-serie hoort absoluut thuis tussen de beste cross-overs, simpelweg omdat de games zijn uitgegroeid tot één van de grootste cross-over-franchises die er bestaan. De mix van snelle, actievolle gameplay en onze geliefde Nintendo-personages die met elkaar op de vuist gaan, is nog altijd onweerstaanbaar.

Kingdom Hearts-serie

De Final Fantasy-games staan bekend om hun serieuze verhaallijnen vol emotionele momenten en diepgaande RPG-gameplay. Het lijkt dan ook niet meteen heel voordehandliggend om een cross-over tussen Final Fantasy en Disney in het leven te roepen. Toch is dat precies wat Square Enix en Disney gedaan hebben. En daar mogen we de Japanse ontwikkelaar dankbaar voor zijn, want de combinatie van Final Fantasy-veteranen als Cloud Strife en Terra en Disney-oudgedienden Mickey en Goofy in Kingdom Hearts werkt verrassend goed.

Kingdom Hearts 
 Pixel Vault

De actie-RPG gameplay in combinatie met het complexe verhaal zorgt ervoor dat de Kingdom Hearts-serie zijn plek tussen de beste cross-over titels verdient. De enige kanttekening die ik daarbij heb, is dat het nu eens klaar mag zijn met alle spin-offs en remakes. Tijd voor Kingdom Hearts 3!

Heroes of the Storm

Het Multiplayer Online Battle Arena-genre begon bij de games van Blizzard. Het genre begon immers met Aeon of Strife, een custom map voor de eerste StarCraft. Bovendien was DOTA een mod van Warcraft III. Het is dan ook niet zo wonderlijk dat Blizzard in 2015 zelf besloot een MOBA te ontwikkelen, met Heroes of the Storm als resultaat. In de MOBA van Blizzard kun je kiezen uit personages uit games als Warcraft, Diablo, StarCraft, The Lost Vikings en Overwatch.

Heroes of the Storm 
 Pixel Vault

In Heroes of the Storm ga je in goede MOBA-traditie online de strijd aan met de verschillende personages uit Blizzard-franchises. Altijd al eens met een Night Elf tegen een cybernetische ninja willen vechten? Of met je vikingen een tank operator een lesje willen leren? Met in totaal 71 geliefde Blizzard-helden en dertien unieke maps is Heroes of the Storm een cross-over-festijn waar Blizzard-fans hun vingers bij af kunnen likken.

Cross-over-onzin

Helaas is er voor iedere geslaagde cross-over ook een totaal onzinnige combinatie van franchises te vinden. Regelmatig slaan ontwikkelaars de plank volledig mis en hangen de verschillende karakters als los zand aan elkaar. Hieronder volgen drie cross-overs waarbij het geheel minder is dan de som der delen.

Soul Calibur IV

In de Soul Calibur-games worden wel vaker unieke personages toegevoegd. Zo bevatte Soul Calibur II op de Gamecube een speelbare versie van Link. Xbox en PlayStation 2-bezitters konden met respectievelijk Spawn en Heihachi Mishima aan de slag konden. Deze personages pasten qua stijl prima in de wereld van Soul Calibur. Toen ontwikkelaar Project Soul hetzelfde soort trucje nog eens wilde toepassen voor het vierde deel in de serie, sloegen ze de plank volledig mis.

Soul Calibur 4 
 Pixel Vault

Voor Soul Calibur IV koos de ontwikkelaar namelijk voor een cross-over met Star Wars. Personages uit het Star Wars-universum werden aan de game toegevoegd. Xbox 360-bezitters kregen Yoda en PlayStation 3-bezitters mochten met Darth Vader aan de gang. Bovendien maakte The Apprentice uit Star Wars: The Force Unleashed in beide versies zijn opwachting. De Star Wars-personages vielen helaas compleet uit de toon in de fighting game. Het is volstrekt ongeloofwaardig dat iemand met een houten vechtstok enige kans maakt tegen een Jedi met een lightsaber. Ten slotte was het vanwege zijn geringe formaat onmogelijk om grijpaanvallen op Yoda te doen, wat de kleine groene Jedi een vreselijk irritante tegenstander maakte.

Mario & Sonic at the Olympic Games

Mario en Sonic zijn de grootmeesters van het platformgenre die de gamesindustrie van de jaren ‘90 volledig domineerden. Menige tiener droomde dan ook van een cross-over waarin deze twee grootmachten tegenover elkaar zouden komen te staan. Een titanenstrijd tussen de blauwe egel en de besnorde loodgieter zou het kaliber moeten hebben van een gevecht tussen Superman en The Hulk, of Aragorn tegen Jon Snow. In plaats daarvan kregen gamers Mario & Sonic at the Olympic Games.

Mario & Sonic at the Olympic Games 
 Pixel Vault

Mario & Sonic at the Olympic Games is de eerste titel waarin de mascottes van Nintendo en SEGA tegenover elkaar staan. Zoals de titel doet vermoeden, moeten de twee platformveteranen tegen elkaar schaatsen, hardlopen, boogschieten en roeien. Het probleem is niet dat het een slechte game is, maar dat fans zich de eerste ontmoeting tussen Mario en Sonic anders hadden voorgesteld dan op de 100 meter horden. Gelukkig kregen de twee een paar maanden later een meer waardige ontmoeting in Super Smash Bros. Brawl.

Lego Rock Band

Over het algemeen zijn wij hier op de redactie groot fan van de Lego-games. De speelse manier waarop de Lego-versies van geliefde fictieve werelden worden neergezet, weten vrijwel altijd een glimlach op ons gezicht te toveren. Bovendien zorgt het bouwen met de Deense blokken ervoor dat je op zoek moet naar creatieve oplossingen en zijn de games doorspekt van humor.

Lego Rock Band 
 Pixel Vault

Dat wil echter niet zeggen dat iedere Lego-game even succesvol is. Bij sommige franchises moet je je immers toch echt de vraag stellen: wat voegt Lego hier nou precies aan toe? Eén van die franchises is het geliefde Rock Band. Hoewel de games allebei apart goed werken, voegt de combinatie écht niets interessants toe. Oké, je kunt een avatar en een ‘rock den’ bouwen van Lego-blokjes, maar dat is niet genoeg om deze cross-over te rechtvaardigen.

Zin en onzin

Zoals je ziet zijn er genoeg zinnige en onzinnige cross-overs te vinden in de gamesindustrie. Met de bovengenoemde zes titels hebben we natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg besproken. We zijn dan ook erg benieuwd naar jullie meest geliefde en gehate cross-overs. Heb je een favoriete of minst favoriete cross-over-titel, of juist twee titels waarvan je graag een cross-over zou zien? We lezen het graag in de comments!