De grootste flaters van 2017

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
De grootste flaters van 2017

In het midden van een virtueel, middeleeuws dorp staat een reeks schavotten. De virtuele schandpalen staan nog leeg, maar het plein is gevuld met een boze menigte en emmers rotte tomaten. De trommel luidt: hier komen de eerste slachtoffers.

2017 was een jaar dat aanvoelde als een achtbaan. Er waren grote hoogten en diepe dalen waar we met een rotgang doorheen vlogen. Hoewel het belangrijk is om te genieten van de positieve momenten in je leven, is het ook belangrijk om stil te staan bij de negatieve momenten, bij wat beter kan. Om deze reden kijken we terug naar de grootste flaters in de gamesindustrie van 2017. Dus houd je tomaten maar in je hand.

EA loot boxes (en andere microtransacties)

Niet om al ons kruid in de eerste ronde te verschieten, maar we beginnen bij misschien wel de grootste flater van het jaar: microtransacties in AAA-games. In het speciaal hebben we het over de loot boxes in Shadow of War en EA’s Battlefront 2.

Star Wars Battlefront II 
 Pixel Vault

Eerder dit jaar ging Robert in op hoe loot boxes de immersie in games verstoren, door hun ludonarratieve dissonantie. Later konden we ook zelf de destructieve aard van loot boxes ervaren, namelijk in Battlefront 2. De onbalans was hier namelijk zo erg dat een speler 4200 uur moest spelen of € 2100 moest neerleggen om alles in de game te verzamelen.

Er was zoveel ophef rondom de loot boxes van Battlefront 2 dat zelfs de kansspelautoriteiten van verschillende landen gingen onderzoeken of dit niet viel te classificeren als gokken. Hoe dan ook verdienen loot boxes in AAA-games een plaats aan de schandpaal en een paar rotte tomaten.


Marvel Heroes

In 2013 kwam Marvel Heroes tot leven: een free-to-play dungeon crawler in het universum van Marvel waar je met je favoriete helden kunt vechten tegen verschillende superslechteriken. Hoewel de game in eerste instantie veel te wensen over liet werkte Gazillion Entertainment hard om meer aan de verwachtingen te voldoen, waardoor we na een reeks grote updates uiteindelijk Marvel Heroes Omega kregen in april van 2017.

Marvel Heroes Omega 
 Pixel Vault

Vervolgens spendeerde de studio de rest van 2017 om de game speelbaar te maken op PlayStation 4 en Xbox One. Hoewel de game nog niet volledig gereleased was, was het wel al mogelijk om loot boxes te kopen via microtransacties. Al de energie die Gazillion Entertainment in de game stopte, mocht echter niet baten. Afgelopen november kregen we namelijk te horen dat de stekker uit de game werd getrokken. Op 31 december zouden de servers definitief sluiten.

Dit was een teleurstelling voor veel fanatieke gamers van free-to-play dungeon crawler, maar voornamelijk de spelers van de pas gereleasde consoleversie waren boos. Een aantal van deze gamers hadden namelijk al geld geïnvesteerd in de game via de microtransacties en nu wilden zij hun geld terug.

Iets meer dan een week later kregen we vervelend nieuws: de problemen van Gazillion Entertainment bleken groter te zijn dan gedacht en de game, inclusief de studio, ging per direct sluiten. De investeerders en banken die het financiëren van de studio mogelijk maakten, hadden namelijk geen vertrouwen meer. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de servers tot het einde van het jaar open te houden.

Marvel Heroes Omega 
 Pixel Vault

Sterker nog, de studio was niet meer in staat om haar eigen personeel te betalen. Hierdoor werd al het personeel per direct ontslagen, kregen zij geen ontslagvergoeding en kregen zij ook de afgelopen anderhalve werkweek niet uitbetaald. Hoewel het natuurlijk erg triest is voor de nu werkloze werknemers van Gazillions studio, is de hele situatie zo verbijsterd, dat deze hierdoor een plek aan de schandpaal krijgt.


For Honor

Tijdens de E3 2016 persconferentie van Ubisoft was er een game die massaal onze interesse piekte. Ik heb het natuurlijk over For Honor. De game beloofde een diepgaand en nieuwe vechtsysteem te ontwikkelen dat gebaseerd was op realistisch zwaardvechten. Dit werd vervolgens gecombineerd met een MOBA-achtige PvP-structuur en als toetje kwam er een enerverende singleplayer.

Voorafgaand aan de release waren er twee bètaperiodes uitgevoerd. Deze bèta’s waren erg succesvol en gaven het vermoeden dat For Honor aan kon sluiten bij de reeds succesvolle franchises van Ubisoft. Dit bleek echter totaal niet zo te zijn.

For Honor 
 Pixel Vault

Na de release bleken er problemen te zijn met serverstabiliteit en met het balanceren van de verschillende krijgers. Er waren verschillende krijgers die moves hadden die geëxploiteerd konden worden, waardoor het geheel oneerlijk werd. Daarnaast was er veel kritiek over het lootsysteem. Initieel leek het dusdanig ingesteld dat mensen meer loot boxes gingen kopen.

Inmiddels is deze problematiek opgelost. De servers zijn stabiel, het lootsysteem is compleet vernieuwd en er is meer content. Voor veel fans mocht dit echter niet baten. De Steam-statistieken laten namelijk zien dat het leeuwendeel van de gamers na februari de game permanent hebben neergelegd. In februari speelden er gemiddeld 30.000 spelers de game, wat op zich al laag is voor een AAA-game in de maand van zijn release. Echter, in november speelden er maar 2.000 mensen de game via Steam.


Scalebound

Drie jaar geleden tijdens de E3 2014 kregen we een trailer te zien van een epische fantasy RPG: Scalebound. Onder leiding van Platinum Games mochten we een grootse game verwachten. Het geheel ging zich afspelen in de wereld van Draconis, waar draken en mensen naast elkaar bestaan. Later leerden we dat we tijdens de game in de huid gingen kruipen van Drew, die samen met zijn crew draken ging jagen in een epische queeste.

De grootste flaters van 2017

Tijdens de E3 2015 hoorden we niks meer van de game en de geruchten gingen rond dat de game dood was. Er werd ons verzekerd dat dit niet het geval was en dat we tijdens gamescom 2015 de eerste gameplay trailer te zien zouden  krijgen. Er werd ons verzekerd dat de game uit zou komen aan het einde van 2016, maar later werd dit uitgesteld naar januari van 2017.

Vervolgens hoorden we weer lange tijd niks over Scalebound, waardoor enkelen, waaronder ondergetekende, het bestaan van de game überhaupt vergaten. Op 9 januari van 2017 werd de game officieel dood verklaard. Waarom de game uiteindelijk geschrapt is, blijft vooralsnog onbekend.


Mass Effect: Andromeda

Op 21 maart was het dan zover. De samenwerking tussen EA en BioWare moest tot een hoogtepunt komen in de vorm van Mass Effect: Andromeda. Vijf jaar geleden werd de eerste trilogie van Mass Effect afgesloten door Mass Effect 3. Hoewel deze trilogie met onzekerheid een episch verhaal afsloot, zou Andromeda een nieuwe queeste moeten starten met goede moed.

Mass Effect: Andromeda 
 Pixel Vault

Heel wat dingen werden nieuw aangepakt en bekende concepten werden geschrapt. Er kwam een nieuw combatsysteem, de werelden werden groter en meer open, er kwam een nieuwe protagonist en er was een nieuwe missie. Toch was Andromeda voor veel fans niet wat het had moeten zijn.

De werelden voelden leeg, de missies repetitief en de game voelde knullig aan. Met name de animaties van de gezichten was een heikel punt voor veel fans. Niet veel later na de release werden deze animaties verbeterd via een patch, maar het kwaad was al geschied. De algemene consensus was dat dit voor de release van de game opgevangen had moeten zijn.

De kritische meningen waren zo sterk dat EA onmiddellijk besloot om alle plannen ven DLC van de baan te vegen en verdere mogelijke Andromeda gerelateerde projecten uit handen van Bioware te nemen. Daarnaast is het nu ook niet meer duidelijk of er in de toekomst überhaupt nog een vervolg komt van dit nieuwe ruimtedrama. Dit is echter niet waar het echte drama ophoudt.

Mass Effect: Andromeda 
 Pixel Vault

Een paar maanden na de release van Andromeda werd bekend waar de problemen echt vandaan kwamen. De geschrapte mechanics, slordige voice-animaties en slappe voice acting kwamen niet door luiheid van BioWare, maar door de externe druk die EA op het team legde.

Zo werden deadlines naar voren gehaald, waardoor het team minder tijd kon investeren in het oppoetsen van hun game. Bovendien was het de bedoeling dat Andromeda een echte open wereld zou worden. Ook dit werd helaas onmogelijk door de restricties opgelegd door EA. Dit is echter niet de eerste keer dat EA haar harde hand in haar studio’s heeft laten blijken. Voor dit vergrijp nagelen we EA wederom aan de schandpaal.


Hebben we nog iets gemist? Heb je nog tomaten over? Laat ons dan in de comments weten wie of wat jij dit jaar in het schavot zet en waarom.