Betalen voor een tweedehands multiplayer?

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Betalen voor een tweedehands multiplayer?

Je koopt een game tweedehands in de winkel en stopt hem thuis in je Xbox 360. Grote kans dat je (als je Xbox Live Gold hebt) de game gemakkelijk online kunt spelen. Een volledige titel, maar dan veel goedkoper, omdat iemand anders er al mee gespeeld heeft. Als het aan de ontwikkelaars en uitgevers ligt, zal dat in het vervolg niet zo makkelijk meer gaan. Steeds meer studio’s zijn er namelijk van overtuigd dat een tweedehands gamer (laten we hem zo noemen) extra moet betalen voor online gameplay. Is dat wel zo logisch?

Je kunt zeggen dat de uitgever alleen maar geld wil verdienen, omdat ze aan de verkoop van de titel geen winst hebben behaald. Vanuit dat oogpunt is het ook volkomen belachelijk dat je extra zou moeten betalen voor een game die wettelijk jouw eigendom is. Maar als we het plaatje van een afstand bekijken is het helemaal zo gek nog niet. De tweedehands gamer maakt gebruik van een service die de uitgever biedt en betaalt daar zelf geen rooie cent voor.

Het zou ideaal zijn als je de serverruimte van de vorige eigenaar kunt overnemen. Dan hoeft de server alleen maar vrolijk verder te ronken, zonder extra datacapaciteit te verbruiken. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Want: wie was de vorige eigenaar? En weet hij of zij zeker dat hij het spel nooit meer zal spelen? Het is veel logischer om elke nieuwe account gewoon een eigen stukje serverruimte te geven. Ook al kost dat wat extra’s.

En dat maakt het een stuk logischer dat de tweedehands gamer ook een deel zou moeten betalen. Zolang het binnen proporties blijft (laten we zeggen 5 tot 10 euro, eenmalig) is het ook geen straf. Je krijgt er een altijd ge-update service voor terug. Want we moeten niet vergeten dat een multiplayer een dienst is die altijd onderhoud nodig heeft. Wie een auto overkoopt, moet tenslotte ook gewoon wegenbelasting betalen.