De 16 van 2016 | #01: Uncharted 4: A Thief’s End

archief
Twan Alofs op 15 januari 2020
De 16 van 2016 | #01: Uncharted 4: A Thief’s End

Met Uncharted heeft Sony al jarenlang een paradepaardje in huis. Het was dan ook meer de vraag op welke plek het nieuwste deel de 16 van 2016 zou binnenkomen, dan of die binnen zou komen. Het eindresultaat moge ondertussen duidelijk zijn: Uncharted 4: A Thief’s End is door de redactie van Pixel Vault gekozen als dé game van 2016!

Al sinds 2007 zorgen Nathan Drake, Sully en Elena voor magische momenten voor alle PlayStation-spelers. De destijds nieuwe IP van Sony werd zeer positief ontvangen door gamers. Binnen vier jaar waren er twee nieuwe delen. Op het vierde en, volgens ontwikkelaar Naughty Dog, laatste deel van Uncharted moest men helaas wat langer wachten. Pas vijf jaar later was daar dan eindelijk de opvolger van de succesfranchise van de PlayStation 3.

De 16 van 2016 | #01: Uncharted 4: A Thief's End | Pixel Vault

Dat de game het wachten waard was, bleek al wel uit onze review van de game. Daarom zal ik voor nu een paar persoonlijke voorbeelden aanhalen die de game in mijn ogen naar een hoger niveau tilden. Om te beginnen, was de verhaalvertelling in dit deel een stuk serieuzer van toon dan in de vorige games. Gelukkig bleef de humor wel overeind en was Nathan weer even eigenwijs en ondeugend als altijd. Het hoogtepunt van de game was voor mij de rit door Madagascar. Ik kan wel blijven roepen dat graphics er niet toe doen, maar wat men liet zien in deze game was echt ongekend. Het opspattende modder, de bandensporen, de belichting en de karakters. Stuk voor stuk kwam het binnen en zelden voelde ik zo’n grote immersie bij een game. Daarbij kwamen de gesprekken in de auto ook nog eens natuurlijk over. Wat dat betreft heeft de Amerikaanse ontwikkelaar de zaken waanzinnig goed voor elkaar.

Uncharted 4: A Thief's End | Pixel Vault

Daarnaast waren de mechanics van de game dit jaar ook van een hoger niveau. Het schieten werkte soepeler en in combinatie met het hernieuwde coversysteem verdween een grote ergernis voor veel gamers. Verder werd het vanaf dit deel mogelijk om te sluipen. Hierdoor leek onze grote vriendelijke schatzoeker al iets minder op een maniakale moordenaar. Iets dat door veel mensen als minpunt van de eerdere games werd gezien. In deel vier is dat aan het eind van de rit niet anders. Je moet het voor lief kunnen nemen dat Drake honderden huurlingen doodschiet terwijl hij eigenlijk alleen maar een schat zoekt. Maar goed, dat mag in mijn ogen geen minpunt zijn. Het was in ieder geval geen straf met de nieuwe mechanics.

De 16 van 2016 | #01: Uncharted 4: A Thief's End | Pixel Vault

Met het slotstuk van de Uncharted-serie komen we ook aan bij het slotakkoord van onze lijst. De redactie heeft gekozen en besloten dat Uncharted 4: A Thief’s End de beste game van 2016 is. Naughty Dog mag zichzelf een gigantische schouderklop geven door een serie neer te zetten die bij elk deel wist te vernieuwen, maar zichzelf vooral bleef verbeteren. Toch heeft deze eerste plek ook een wrange nasmaak voor mij. Ik baal er ontzettend van dat we Uncharted 5 waarschijnlijk nooit zullen zien op een eindlijstje. Aan de andere kant, bij Sony weet je het maar nooit. Ik heb er in ieder geval een kaarsje voor opgestoken tijdens de kerstdagen.